Partner serwisu
Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie
Fot. COMAC
Międzynarodowa ekspansja COMAC trwa. Po debiucie w Laosie, C909 wchodzi do regularnej służby w Wietnamie, a użytkownikiem maszyny, która przypomina McDonnella Douglasa DC-9, stają się niskokosztowe linie lotnicze VietJet Air. Chiński samolot obsługuje loty z Hanoi i Ho Chi Minh na Con Dao, czyli archipelag 16 tropikalno-górskich wysepek.

C909 (wcześniej ARJ21) to pierwszy regionalny samolot turbowentylatorowy krótkiego i średniego zasięgu, który powstał w Państwie Środka. Ten typ statku powietrznego może pomieścić od 78 do 97 pasażerów, mając zasięg od 2 225 do 3 700 kilometrów. W grudniu 2024 roku chiński producent obchodził dekadę od certyfikacji modelu -700. W ciągu dziesięciu lat od certyfikacji samolotu wyprodukowane zostało mniej niż 200 egzemplarzy tego konkretnego samolotu „chińskiej” myśli technologicznej.

Producent z Państwa Środka chce zaistnieć na Zachodzie, choć Airbus studzi nastroje Chińczyków, wskazując, że C919 to „kopiuj-wklej” A320, więc samolot nie jest żadną nowością na rynku maszyn wąskokadłubowych, która byłaby istotną rewolucją, a C909 to nic innego jak McDonnell Douglas DC-9. O ile certyfikacja przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego dwóch typów samolotów będzie długa i żmudna, to COMAC zamierza eksportować swój flagowy samolot średniej wielkości to państw przyjaznych, gdzie proces certyfikacyjny jest łatwy i szybki. C909 i C919 zostały więc zaoferowane liniom lotniczym z m.in. Kambodży, Demokratycznej Republiki Kongo, Kazachstanu czy Laosu.

Do tej pory C909, oprócz Chin, był eksploatowany tylko i wyłącznie w Indonezji (operatorem dwóch maszyn są linie TransNusa). Sytuacja ulega zmianie in plus 12 kwietnia, albowiem samolot „chińskiej” myśli technologicznej zadebiutował w komercyjnym użytku w Laotańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej. Drugim, niechińskim użytkownikiem C909 stały się Lao Airlines, które wykorzystują maszynę do obsługi rejsów na dwóch trasach: Wientian – Pakse i Wientian – Savannakhet.

Teraz maszynę zaczynają użytkować linie VietJet Air. Wietnamski niskokosztowiec wyznaczył C909 do obsługi dwóch lotów dziennie z Hanoi i Ho Chin Minh (dawniej Sajgon) na Con Dao, czyli archipelag 16 tropikalno-górskich wysepek, położony ponad 200 kilometrów od wybrzeży Socjalistycznej Republiki Wietnamu. Rejsy będą obsługiwane przez samoloty i załogę Chengdu Airlines, z którymi VietJet Air zawarły współpracę na zasadach wet-leasingu, albowiem wietnamski operator wciąż oczekuje na dostawę zamówionych samolotów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

COMAC C919 na testach na płaskowyżu Qinghai-Xizang

Biznes i przemysł

COMAC: Testowy ARJ21 ponownie na najwyżej położonym lotnisku cywilnym

Biznes i przemysł

COMAC: Pierwszy C919 dla Air China odbył lot techniczny

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

COMAC C919 na testach na płaskowyżu Qinghai-Xizang

Biznes i przemysł

COMAC: Testowy ARJ21 ponownie na najwyżej położonym lotnisku cywilnym

Biznes i przemysł

COMAC: Pierwszy C919 dla Air China odbył lot techniczny

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5